Hur kan ni hjälpa adepten att få möjlighet att pröva
alla delar?
Jag tror absolut på att upprätta en slags gemensam plan
eller strategi vid någon av de första träffarna där mentor och adept diskuterar
kring just detta och försöker skapa en samsyn. Mallar finns ju att ta hjälp av,
t.ex. kompetensprofilen. Som mentor gäller det naturligtvis också att se
helheten av delarna och kunna inspirera adepten på bästa vis till att pröva
allt och kanske inte låta adepten själv ”snöa in” på sånt som känns som den ev.
vill ägna all sin tid åt. För det kan man ju vilja ibland när det känns som man
är osäker kring något. Just det här är upp till mentorerna att hjälpa adepterna
hålla kurs på !
Vilka erfarenheter/ kunskaper kan du bidra med?
Arbetslivserfarenhet från både förskolläraryrket och
andra yrkesroller. Kunskaper som förvärvats rent praktiskt i arbetet som
förskollärare genom egna försök och misslyckanden… Kunskaper från utbildningar
och fortbildning jag fått i mitt yrke som förskollärare. Erfarenheter av att
arbeta med andra människor både inom förskolan och utanför, i t.ex. vården.
Erfarenheter av annat förvärvsarbete ( något som jag tror är mycket bra att ha
provat på för oss som arbetar i förskolan så vi kan förstå många föräldrars
villkor på en djupare nivå ). Kan förtydliga att det också blir en lärprocess
för mig med adept, erfarenheterna och kunskaperna går ju åt båda hållen !
Vilka är dina egna förväntningar?
Ser med spänning fram emot att kanske en dag få vara
mentor åt en nybliven förskollärare. Vilken utmaning och glädje. Tänk att få
hjälpa någon annan till att finna sin egen, bästa väg i ett så fantastiskt
roligt yrke och förhoppningsvis vara en positiv, intresserad och god
medmänniska och yrkeskollega, som finns till hands, för adepten. Adeptens
kunskaper, funderingar och erfarenheter kommer dessutom att bidra till nya kunskaper
och erfarenheter hos mig och det ser jag verkligen fram emot.
Hur kan du se till att tid skapas som behövs för att
ta vara på kontakten med adepten?
Denna fråga är svår för mig att svara på. Här får jag
kanske vända sig till kommunledning, förskolechefer etc. som får se över hur
verksamheten kan frigöra tid för mentorer och adepter på bästa vis. En
diskussion kring detta måste till med berörda personer och instanser.
Kan du vara långsiktigt engagerad?
Ja, absolut. Det finns inget i min nuvarande situation
i livet som talar emot det. Det är ju så att långsiktigt engagemang ingår i
mentorns roll, att få följa något under en längre tidperiod. Utveckling tar tid
och den tiden ska mentorn tillhandahålla för adepten.
Vilka dilemman kan ni se i detta uppdrag?
Att inte kunna finna min egen bästa mentorsroll. ( Det
känns som mycket hänger på hur jag personligen utvecklas till att bli den goda ledsagare
man ju vill att en mentor ska vara. ) Adepten har ju all rätt att få en bra
mentor. Tror att detta dilemma kan förhindras genom att man är mycket klar över
sina roller och hur mentor och adept dessutom ser relationen. Och det är något man måste arbeta med. Om mentors uppgifter kommer att stå fast i
dess nuvarande form kan jag också möjligen
se ett dilemma med bedömningsprocessen i vissa fall, men
eftersom det verkar bli förändringar kring lärarlegitimationen tänker jag inte
lägga så mycket krut på att utveckla just detta.
Dagens pluggmusik: Pearl Jam - Even Flow
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar